La zona murciana és plena de jaciments ibèrics i actualment moltes de les troballes es poden veure als petits museus dels municipis, perquè sembla que ha passat l'època en què totes les peces se les enduien a Madrid. Al museuet de Cieza hi ha una d'aquestes figures femenines tan estilitzades que, si no fos perquè un està al cas de tot això que expliquem aquí, es preguntaria què és: un palet de riera desgastat de manera que s'ha convertit en una peça abstracta, com un vuit en tres dimensions, que resulta del tot femení.
En la mateixa línia, un detall que pot ser anecdòtic, però que ens toca de la vora: quan Marija Gimbutas es refereix als símbols d'aquestes crences que han perviscut dins d'altres cultes, cita "les Mares de Déu negres". En efecte, el color de terra fosca, ocre o vermellós, era un color associat a la fecunditat dins la Vella Europa, i explica per aquesta raó l'especial devoció que encara es professa a les verges de color fosc, com la Mare de Déu de Montserrat.
En la mateixa línia, un detall que pot ser anecdòtic, però que ens toca de la vora: quan Marija Gimbutas es refereix als símbols d'aquestes crences que han perviscut dins d'altres cultes, cita "les Mares de Déu negres". En efecte, el color de terra fosca, ocre o vermellós, era un color associat a la fecunditat dins la Vella Europa, i explica per aquesta raó l'especial devoció que encara es professa a les verges de color fosc, com la Mare de Déu de Montserrat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada